Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου 2022

ΙΑΤΡΟNET

ΙΑΤΡΟNET

 

Τα ψυχολογικά οφέλη του να μαγειρεύουμε

Του Θοδωρή Διάκου

Συντάκτης - Δημοσιογράφος

Το να φτιάξουμε μια κατσαρόλα φαγητό δεν θα έχει οφέλη μόνο για το πορτοφόλι μας. Θα μας κάνει να νιώσουμε και καλύτερα.

Το μαγείρεμα έχει πολλά οφέλη. Αυτά για τα οποία μιλάμε πιο συχνά είναι τα οικονομικά, μιας και δεν χρειάζεται να τρώμε τόσο συχνά από έξω, αλλά επίσης και για τα πιθανά οφέλη στην υγεία, μιας και έχουμε πολύ καλύτερο έλεγχο στα συστατικά και τον τρόπο μαγειρέματος. Κι όμως, το μαγείρεμα έχει και ένα ακόμα μεγάλο μπόνους: Αυτό στην ψυχική μας υγεία.

 Κι όμως, για κάποιους η μαγειρική είναι βαρετή, ή τους φαίνεται σαν υπερβολικός κόπος. Εδώ θα πούμε ότι δεν μπορούμε αναγκαστικά να σας αλλάξουμε γνώμη, αλλά θα προσπαθήσουμε.

  Αρχικά, το να μαγειρεύουμε σπίτι πρέπει να είναι και υγιεινό

Όλα αυτά τα οφέλη έρχονται, προφανώς, με το δεδομένο ότι μιλάμε για υγιεινή διατροφή, και ότι δεν τηγανίζετε κάθε μέρα στο σπίτι σας. Αντίθετα, μια ισορροπημένη διατροφή χωρίς επεξεργασμένα τρόφιμα μπορεί να επηρεάσει θετικά τη μνήμη σας και να υποστηρίξει τη σωστή λειτουργία των νευροδιαβιβαστών σας. Μια πολύ καλή οδός για να ακολουθήσετε είναι η μεσογειακή διατροφή. Αυτή η δίαιτα εστιάζει σε υγιή λίπη όπως το ελαιόλαδο, πολλά φρούτα και λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως, ψάρια και ελάχιστο κόκκινο κρέας.

 Το μαγείρεμα αυξάνει και τις κοινωνικές συναναστροφές

Και ειδικά βγαίνοντας σιγά-σιγά από μια συνθήκη που δεν μπορούσαμε να δούμε τα αγαπημένα μας πρόσωπα, ήρθε μάλλον η στιγμή - με ασφάλεια πάντα - να επιστρέφουμε σε αυτή την πολύ καλή συνήθεια. Πόσο συχνά μια συνταγή αποδίδει μόνο μία μερίδα; Είναι αρκετά σπάνιο. Το φαγητό είναι για να το μοιραζόμαστε και το μαγείρεμα προσφέρει μια εύκολη δικαιολογία για να καλέσουμε ένα αγαπημένο άτομο.

 Το μαγείρεμα ενισχύει την αυτοεκτίμηση

Το αυξημένο στρες και η κατάθλιψη πληγώνουν την αυτοπεποίθησή μας. Αν πιστεύουμε ότι ο εγκέφαλός μας δεν λειτουργεί σωστά, αυτή η σκέψη συχνά οδηγεί στο να πιστεύουμε ότι δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα σωστά. Το να μαγειρέψουμε ένα (και μετά δύο, και μετά πέντε) συνταγές για τον εαυτό μας μπορεί να είναι ένα πολύ καλό βήμα για να διώξουμε τέτοιες σκέψεις. Είναι ικανοποιητικό σε πολλά επίπεδα - δημιουργούμε κάτι, μαθαίνουμε κάτι καινούριο αλλά επίσης τρέφουμε τον εαυτό μας.

 Το μαγείρεμα μπορεί να σας βοηθήσει να δημιουργήσετε μια ρουτίνα

Η ρουτίνα είναι ιδιαίτερα ωφέλιμη για τον εγκέφαλό μας, ειδικά σε ανθρώπους που δυσκολεύονται λόγω του στρες. Το να έχετε μια σταθερή ώρα που μαγειρεύετε και τρώτε κάθε μέρα είναι πολύ καλό ξεκίνημα για να αρχίσετε να αποκτάτε και πιο σταθερή ρουτίνα ύπνου. Μακροπρόθεσμα, αυτό σημαίνει καλύτερη διάθεση αλλά και πολύ καλύτερη υγεία.

 Η μαγειρική διευρύνει τη δημιουργικότητα

Μια πρόσφατη μελέτη αναφέρει ότι η ενσωμάτωση δημιουργικών δραστηριοτήτων στην καθημερινή σας ζωή μπορεί να τονώσει σημαντικά τη διάθεση και τη συνολική ευεξία. Η μαγειρική μπορεί να λειτουργήσει με τέτοιο τρόπο, καθώς το να δοκιμάζετε νέες συνταγές, να προσπαθείτε να τις τελειοποιείτε, ή ακόμα και να αυτοσχεδιάζετε με τα υλικά και τα πιάτα σας. Και, για να πούμε την αλήθεια, τι είναι ο αυτοσχεδιασμός στην κουζίνα αν όχι ένα πολύ όμορφο σημάδι αυτοπεποίθησης;

 

https://www.iatronet.gr

 

Ξηρότητα και γυναίκες: Οσα πρέπει να ξέρετε

Του Θοδωρή Διάκου

Συντάκτης - Δημοσιογράφος

 

Από το ξηρό δέρμα και τα ξηρά μαλλιά μέχρι την κολπική ξηρότηρα, όσα πρέπει να γνωρίζει μια γυναίκα γύρω από το ευαίσθητο αυτό ζήτημα.

Ο οργανισμός μας χρειάζεται καθημερινά άφθονο νερό για να παραμένει ενυδατωμένος. Αν δεν γίνεται αυτό, τα σημάδια της ξηρότητας θα αρχίσουν σύντομα να εμφανίζονται εξωτερικά, και να μας υπενθυμίζουν ότι πρέπει να πιούμε ένα ποτήρι νερό επειγόντως.

Ξεραμένο δέρμα

Είναι ένα κοινό παράπονο, ειδικά στις γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας: Κνησμός, ξηρό δέρμα που είναι συνήθως χειρότερο το χειμώνα. Μπορεί να φταίει ο υπερθερμασμένος αέρας εσωτερικού χώρου. Επίσης, οι ιδρωτοποιοί αδένες σας γίνονται λιγότερο ενεργοί όσο μεγαλώνετε. Και τα δύο κάνουν πιο δύσκολο να διατηρήσετε το δέρμα σας υγρό. Μια απλή θεραπεία είναι να πίνετε πολλά υγρά, τα οποία βοηθούν το δέρμα σας να επουλωθεί και να επανέλθει πιο γρήγορα.

Αδύναμα νύχια

Μία στις τέσσερις γυναίκες παραπονιέται ότι τα νύχια της είναι ξηρά και εύθραυστα. Καθώς μεγαλώνετε, τα νύχια στα χέρια σας - αλλά συχνά όχι στα πόδια - μπορεί να λεπτύνουν και να γίνουν πιο επιρρεπή να σχιστούν κατά μήκος ή να ξεφλουδίσουν στις άκρες σε στρώσεις. Το συχνά πλύσιμο και στέγνωμα των χεριών σας μπορεί επίσης να επιβαρύνει, όπως και η ξηρή ζέστη και η χαμηλή υγρασία. Προστατέψτε τα με γάντια και χοντρές ενυδατικές κρέμες όπως βαζελίνη πριν τον ύπνο.

 Ξερό στόμα

Συμβαίνει αρκετά συχνά στις μεγάλες ηλικίες. Η ξηροστομία μπορεί να οδηγήσει σε περισσότερα προβλήματα, όπως πληγές και τερηδόνα. Ο γιατρός σας μπορεί να διαγνώσει τη βασική αιτία και να σας πει αν φάρμακα, σταγόνες ή ειδικά ξεβγάλματα μπορεί να βοηθήσουν.

 Αποφύγετε τον ήλιο

Είναι ο καλύτερος - και χωρίς κόστος - τρόπος για να προστατεύσετε το δέρμα σας και να προφυλαχθείτε από την ξηρότητα. Όταν μένετε στη σκιά, δίνετε στο δέρμα σας την ευκαιρία να επανορθωθεί. Προσπαθήστε να μην βγαίνετε έξω από τις 10 π.μ. έως τις 3 μ.μ., όταν ο ήλιος είναι και πιο έντονος.

 Διαβήτης

Το εξαιρετικά ξηρό δέρμα μπορεί να οφείλεται στο υψηλό σάκχαρο στο αίμα που προκαλεί διαβήτη τύπου 2. Η κακή κυκλοφορία ή οι λοιμώξεις που συμβαίνουν συχνά με την πάθηση μπορεί να ευθύνονται. Ο έλεγχος των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα σας μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση της ξηρότητας. Άλλα προβλήματα υγείας που μπορεί να οδηγήσουν σε ξηρότητα περιλαμβάνουν:

· Νεφρική νόσος

· Αναιμία, γνωστή και ως έλλειψη σιδήρου

· Υποθυρεοειδισμός (χαμηλές ορμόνες θυρεοειδούς)

Ρευματοειδής αρθρίτιδα, η οποία μπορεί να κάνει τα μάτια σας ξηρά

 Σκασμένα χείλια

Ο παγωμένος καιρός, η αφυδάτωση, τα καλλυντικά και τα φάρμακα μπορούν ξεράνουν τα χείλη σας. Βοηθήστε να διατηρηθούν απαλά και ελαστικά με αυτές τις συμβουλές:

· Αναπνεύστε από τη μύτη σας αντί από το στόμα σας

· Μην γλείφετε τα χείλη σας

· Πίνετε πολλά υγρά και χρησιμοποιήστε υγραντήρα στο σπίτι

Φορέστε lip balm ή κρέμα με αντηλιακό

 Κολπική ξηρότητα

Αυτό συμβαίνει περίπου στις μισές γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση. Όπως και με άλλα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης, προκαλείται από την απότομη πτώση της γυναικείας ορμόνης οιστρογόνου. Η κολπική ξηρότητα τείνει να επιμένει επειδή οι ιστοί στην περιοχή γίνονται πιο λεπτοί και λιγότερο εύκαμπτοι. Το τακτικό σεξ ή η διέγερση είναι μόνο δύο τρόποι για να διατηρήσετε τον κόλπο σας επαρκώς λιπασμένο. Ένα άλλο είναι η κολπική ενυδατική κρέμα χωρίς ιατρική συνταγή.

 Ξηροφθαλμία

Οι δακρυϊκοί αδένες στα μάτια μεγαλύτερης ηλικίας μπορεί να μην λειτουργούν όπως παλιά. Μπορεί να αισθάνεστε σαν να έχετε ξένα σώματα μέσα, ή μπορεί να νιώθετε αίσθημα τσιμπήματος. Η ξηροφθαλμία μπορεί να είναι ένα φυσιολογικό μέρος της γήρανσης. Ορισμένες ιατρικές παθήσεις μπορούν επίσης να τις προκαλέσουν. Ο οφθαλμίατρος σας μπορεί να σας προτείνει:

· Σταγόνες για τα μάτια

Ειδική αλοιφή για να διατηρείτε τα μάτια σας υγρά

 Ξηρά μαλλιά

Τα ορμονικά σημάδια γήρανσης είναι εύκολα ορατά στο κεφάλι σας. Τα μαλλιά μπορεί να γίνουν γκρίζα ή λεπτά. Οι τρίχες μπορεί επίσης να στεγνώσουν, χάρη στους αδένες ελαίου που γίνονται νωθροί με τα χρόνια. Άλλοι πιθανοί λόγοι:

· Έχετε μαλλιά μακριά, σγουρά ή και τα δύο.

Επεξεργάζεστε χημικά τα μαλλιά σας (βάψιμο, ντεκαπάζ, ισιωτική).


Κόλιανδρος: Ποια είναι τα οφέλη του;

Του Θοδωρή Διάκου

Συντάκτης - Δημοσιογράφος

 

Σε ποια φαγητά μπαίνει ο κόλιανδρος, αλλά κυρίως ποια είναι τα οφέλη που έχει για την υγεία μας αυτό το ιδιαίτερο μυρωδικό;

Ο κόλιανδρος είναι ένα έντονο πράσινο βότανο που χρησιμοποιείται συνήθως στη μαγειρική του Μεξικού, της Ασίας και της Μέσης Ανατολής, καθώς και σε άλλες κουζίνες από όλο τον κόσμο. Εκτός από την κάπως πιπεράτη γεύση του (για τους περισσότερους ανθρώπους, ούτως ή άλλως), ο κόλιανδρος προστίθεται στα πιάτα και για τα θρεπτικά συστατικά του. Κάποια άτομα, βέβαια, δεν θέλουν ούτε να τον βλέπουν. Γιατί συμβαίνει αυτό;

Οφέλη κόλιανδρου

Ο κόλιανδρος είναι καλή πηγή θρεπτικών συστατικών

Εκτός από χρώμα και γεύση, ο κόλιανδρος προσθέτει θρεπτικά συστατικά στο πιάτο σας. Ένα τέταρτο της κούπας ωμά φύλλα κόλιανδρου παρέχει το 16% της ημερήσιας αξίας βιταμίνης Κ, η οποία υποστηρίζει την υγεία των οστών και βοηθά στην επούλωση των πληγών. Προσφέρει επίσης 5% της βιταμίνης Α και 2% της βιταμίνης C - δύο βιταμίνες υπεύθυνες για τη λειτουργία του ανοσοποιητικού. Επιπλέον, αυτή η ποσότητα κόλιανδρου θα προσθέσει λιγότερες από μία θερμίδες στο γεύμα σας.

Περιέχει αντιοξειδωτικά

Ενώ ο κόλιανδρος έχει πολλούς τύπους αντιοξειδωτικών, μια κατηγορία γνωστή ως πολυφαινόλες, είναι ιδιαίτερα σημαντική. Οι πολυφαινόλες μειώνουν τη φλεγμονή και αποτρέπουν την κυτταρική βλάβη που μπορεί να συμβάλει στην πρόωρη γήρανση και τον αυξημένο κίνδυνο ασθενειών.

Ο κόλιανδρος μπορεί να βοηθήσει στην καρδιαγγειακή υγεία

Η παραδοσιακή ιατρική χρησιμοποιεί από καιρό μέρη του φυτού (συμπεριλαμβανομένων των φύλλων) για τη θεραπεία του πόνου, της φλεγμονής, των γαστρεντερικών προβλημάτων και του διαβήτη. Μια ανασκόπηση του 2022 διαπίστωσε ότι το βότανο μπορεί να έχει καρδιαγγειακά οφέλη, όπως η ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης και του καρδιακού ρυθμού. Οι ερευνητές θεωρούν ότι αυτό οφείλεται στην υψηλή περιεκτικότητα του κόλιανδρου σε αντιοξειδωτικά.

Γιατί κάποιοι άνθρωποι δεν τον αγαπούν;

Περίπου το 14% του πληθυσμού έχει μια γενετική παραλλαγή που τον καθιστά ιδιαίτερα ευαίσθητο στη μυρωδιά μιας ένωσης του κόλιανδρου που ονομάζεται αλδεΰδες. Δεδομένου ότι η μυρωδιά και η γεύση είναι τόσο στενά συνδεδεμένα, αυτό μπορεί να κάνει το φρέσκο ​​βότανο να έχει γεύση σαν σαπούνι για κάποιους ανθρώπους, άρα το αποφεύγουν.

  Αν θέλετε να αυξήσετε την πρόσληψη αντιοξειδωτικών και βιταμινών, το να γαρνίρετε πιάτα με ωμό κόλιανδρο μπορεί να είναι καλή ιδέα. Πασπαλίστε τον πάνω από γκουακαμόλε, σαλάτες, φασόλια, stir-fries, σούπες, ψάρια, κάρυ και πολλά άλλα. Ακόμα και αν δεν είστε μεγάλος λάτρης του απλού, ωμού κόλιανδρου, μπείτε στο διαδίκτυο και βρείτε συνταγές που ενσωματώνουν αυτό το βότανο, όπως pico de gallo, πέστο, τσάτνεϊ, ακόμη και κοκτέιλ.

 

https://www.iatronet.gr

 

 

 

ΙΑΤΡΟNET

ΙΑΤΡΟ NET   Τα ψυχολογικά οφέλη του να μαγειρεύουμε Του Θοδωρή Διάκου Συντάκτης - Δημοσιογράφος Το να φτιάξουμε μια κατσαρόλα ...